Jako przedsiębiorca najprawdopodobniej skupiasz się na swojej dziedzinie aby budować silną, stabilną na rynku markę, która z roku na rok przynosiła będzie coraz większe dochody. Jeśli jeszcze nie zatrudniasz pracowników, to najpewniej w końcu nadejdzie moment, w którym stanie się to koniecznością, jeśli natomiast zatrudniasz, to być może nie miałeś czasu lub możliwości, by szczegółowo zapoznać się z prawem pracy. W tym krótkim artykule pokażę Ci w jaki sposób, niskim kosztem, uniknąć sytuacji, w której nagle będziesz musiał wypłacić rodzinie pracownika dziesiątki tysięcy złotych.
Czym jest odprawa pośmiertna i kiedy pracodawca zobowiązany jest ją wypłacić?
Odprawa pośmiertna to świadczenie, które przysługuje rodzinie zmarłego pracownika i jest wypłacane ze środków firmy. Co do zasady, rodzina każdego pracownika, zatrudnionego na podstawie umowy o pracę ma prawo do otrzymania tego świadczenia, natomiast jego wysokość jest różna i zależy od stażu pracownika w Twoim przedsiębiorstwie.
- Dla pracowników ze stażem do 10 lat to jednomiesięczne wynagrodzenie.
- Dla pracowników ze stażem powyżej 10 lat to trzymiesięczne wynagrodzenie
- Dla pracowników ze stażem 15 lat i więcej to sześciomiesięczne wynagrodzenie
Co istotne, odprawa pośmiertna przysługuje rodzinie pracownika nie tylko wtedy, gdy pracownik z jakiś względów zmarł w pracy. Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, że odprawę pośmiertną należy wypłacić rodzinie nawet jeśli pracownik zmarł w wyniku choroby, wypadku, podczas urlopu, l4, czy nawet niefortunnego pośliźnięcia się pod prysznicem. Oznacza to, że jeśli zatrudniasz pracowników warto zastanowić się co można zrobić, aby z jednej strony uniknąć nagłej konieczności wyłożenia piętnastu czy dwudziestu tysięcy złotych z firmowego budżetu, z drugiej jednak nie zostawić rodziny pracownika „na lodzie”. W przypadku odprawy pośmiertnej da się to ugrać na zasadzie win-win, do czego zachęcam.
W jaki sposób zastosować zasadę win-win, a tym samym zapewnić sobie większą przewidywalność kosztów?
Jednym z największych wrogów biznesu, poza nieefektywnym zarządzaniem i brakiem optymalizacji budżetu czy sprzedaży, są losowe, nieprzewidziane koszty, na które narażony jest każdy przedsiębiorca. Najgorsze jest to, że w zasadzie niemożliwym jest ich całkowita eliminacja, możemy jednak dążyć do maksymalnego zmniejszenia częstotliwości ich występowania, poprzez odpowiednio zoptymalizowane rozwiązania firmowe. W przypadku odprawy pośmiertnej taką optymalizacją może być dobrze dobrane, wprowadzone przez zarząd lub przedsiębiorcę ubezpieczenie grupowe obejmujące zatrudnionych pracowników. Jest to też przy okazji dobre rozwiązanie do ochrony siebie i swojej rodziny na bardzo podstawowym poziomie.
Jak to działa?
W polskim prawie dopuszcza się możliwość wyłączenia pracodawcy z obowiązku wypłaty odprawy pośmiertnej pod warunkiem, że zapewnił on swoim pracownikom ubezpieczenie na życie. Wbrew pozorom, nie trzeba się przy tym rozwiązaniu obawiać o koszty miesięczne, które w związku z takim wdrożeniem będziemy musieli jako przedsiębiorca pokrywać. Z pomocą przychodzi możliwość wdrożenia w firmie ubezpieczenia grupowego, gdzie część składki dot. życia (zwykle ok 10-15zł/os/m-c) pokrywa pracodawca, a pozostałą część, czyli świadczenia dodatkowe opłaca sobie pracownik. Nie można oczywiście narzucić pracownikowi przystąpienia do takiej grupówki (poza częścią opłacaną przez pracodawcę), natomiast z mojego doświadczenia wynika, że przy dobrej konstrukcji takiego rozwiązania, pracownicy sami chętnie z niego korzystają. Dziś możliwość przystąpienia firmy do programu ubezpieczenia grupowego jest możliwa już od trzech zatrudnionych osób.
W mojej opinii warto zastanowić się nad wdrożeniem rozwiązania grupowego w swojej firmie, zwłaszcza jeżeli zatrudniamy przynajmniej kilku – kilkunastu pracowników, gdzie drobną kwotą w postaci np. 100-200 zł miesięcznie, możemy zapewnić zarówno bezpieczeństwo finansowe rodziny pracownika w razie jego śmierci, jak i płynność firmy, w przypadku, w którym musielibyśmy nagle wydać kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych. Jeśli prowadzimy firmę w sektorze średnich lub dużych przedsiębiorstw takie rozwiązanie powinno już być wdrożone obligatoryjnie (czym więcej zatrudnionych osób, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę lepiej płatne stanowiska, tym większe ryzyko konieczności wypłacenia dużej, jednorazowej kwoty, którego można by uniknąć bez straty dla pracownika i jego rodziny).